Alain Delon

8. 11. 1935 – Sceaux, Paříž, Francie

Životopis

(Miloš Fikejz)
Tohoto kultovního herce, proslaveného milostnými avantýrami vnímáme především jako představitele zábavných a napínavých filmů. Nejednou ale osvědčil i pozoruhodný talent při sestavování složitých lidských charakterů. Projevili o něho zájem významní režiséři Luchino Visconti (Rocco a jeho bratři, Gepard) či Michelangelo Antonioni (Zatmění). Později nezklamal ani Josepha Loseyho, který Delona obsadil do titulní role pana Kleina ve stejnojmenném okupačním dramatu, ani Jeana-Luca Godarda, jenž si ho vybral do Nové vlny.
Jeho otec byl provozovatelem kina a matka pracovala v lékárně. Byl jediné dítě z manželství, které skončilo rozvodem, když mu byly čtyři roky. Vyrůstal u pěstounů v severofrancouzském Fresnes. Pro své neustálé potíže s učiteli vystřídal mnoho škol, delší dobu pobýval v jezuitském internátě St. Nicholas d’Igny u Biévres, odkud se pokusil utéct do USA. Vyučil se řezníkem u svého otčíma, v sedmnácti letech vstoupil do armády a bojoval jako parašutista u námořnictva v Indočíně.
Po předčasném propuštění se 1956 vrátil do Paříže, kde si vydělával jako číšník, kamelot, poslíček a vrátný v obchodním domě Les Halles. Nové obzory se mu otevřely poté, co se seznámil s herečkou Briggitte Auberovou, která mu dala základy hereckého vzdělání a zprostředkovala mu kontakty v uměleckých kruzích. První film mohl točit v Hollywoodu, kam se dostal díky nabídce hledače talentů pro producenta Davida O. Selznicka.
Místo toho se rozhodl pro spolupráci s režisérem Yvesem Allégretem, který mu svěřil menší roli nájemného zabijáka jménem Jo v kriminálním snímku Když se do toho zaplete žena. Několik následujících filmů již zřetelně ukázalo, že je svým atraktivním zevnějškem předurčen pro role romantických rozervaných mladíků a rozporuplných milovníků.
V Delonově filmografii převažují hrdinové nikoli rozvažující o smyslu bytí, nýbrž rozvášnění, plni pohybu a přímočaré akce. Zprvu se dokonce zdálo, že by se urostlý a mrštný herec mohl stát jakýmsi nástupcem Gérarda Philipa (aspoň soudě podle kostýmních snímků jako Černý tulipán nebo Zorro), avšak jeho doménou se posléze staly populární leč značně klišovité kriminální historky. Většinou jsme je mohli v kinech nebo na televizní obrazovce spatřit: Melodie podzemí, Sicilský klan, Samuraj, Dva muži ve městě, Smrt darebáka, Tři muži na zabití, Rváč, Kdo nastaví kůži…
Zpočátku se Delon věnoval uhlazeným, avšak bezohledným gangsterům (v častém partnerství s Jeanem Gabinem), později převládly postavy mužů, kteří byli téměř proti své vůli vrženi do víru vražedných úkladů. Jedno však měli společné: když se naštvali, bylo nejrozumnější klidit se jim z cesty. A dlužno dodat, že některé gangsterky dodnes patří k velmi zdařilým – třeba v Povídce o policajtovi dokázal načrtnout zajímavý lidský typ, rozhodně přesahující běžná žánrová klišé. Postupně se zúžilo typologické spektrum jeho hrdinů na postavy energických, chladnokrevných a osamělých mužů velkého světa, kteří často porušují zákony a konvence a někdy na to tragicky doplácejí, ať už jde o nemilosrdné gangstery (Samuraj, Sicilský klan, Borsalino), lupiče (Krvavé slunce, Gang), vrahy (Zavraždění Trockého, Štír, Šok), policisty (Policajt, Povídka o policajtovi, Slovo policajta), dobrodruhy a šlechtice (Černý tulipán, Swannova láska) či milovníky (Dívka na motocyklu, Bazén, Návrat Casanovy), které ztělesnil ve filmech různých žánrů a kvalit. Když Delon prožíval v 60. a 70. letech svá hvězdná léta, býval i notně žárlivý na své kolegy před kamerou. Pověstnými se staly hádky s Jeanem-Paulem Belmondem, s nímž poprvé vystupoval v Borsalinu, v jakém pořadí budou jejich jména uvedena a které bude napsáno větším písmem. Jedinou prestižní hereckou cenu, Césara 1985, mu přinesla úloha alkoholika Roberta Avrancha, jemuž se snaží pomoci tajemná dívka (Nathalie Bayeová), v psychologickém dramatu Náš příběh (r. B. Blier). Jeho popularitu, v níž se mohl dlouhá léta měřit pouze s Jean-Paulem Belmondem, neohrozily ani skandály (záhadná vražda jeho osobního strážce či podezření z kontaktů s podsvětím) a milostné aféry s film. partnerkami (Romy Schneiderová, Mireille Darcová).
Ačkoli Delon stále patří mezi ceněné celebrity francouzské kinematografie, oproti Belmondovi se musel vyrovnávat s jedním nedostatkem – nedokázal spontánně excelovat také v komediích jako klukovštější „Bebel“. Delon se proto vrátil ke svým osvědčeným kriminálním modelům – natočil úspěšnou kriminální minisérii Fabio Montale (2001) – o stárnoucím marseilleském policistovi – a na základě ohlasu pak další kriminální šestidílný film Frank Riva (2004)
Že filmový svět chápe kariéru tohoto herce za vyjímečnou dokládá i čestný Zlatý medvěd za celoživotní tvorbu udělený Delonovi již v polovině 90. let na festivalu v Benátkách. Avšak ani sám Delon již dávno nespoléhá na svůj herecký věhlas: v roce 1964 založil produkční společnost Delbeau Productions (1968 ji transformoval na společnost Adel), která je podepsána pod mnoha jeho kriminálními filmy, na nichž se příležitostně podílel jako scenárista a od poč. 80. let také jako režisér (Kdo nastaví kůži, Rváč). Za své celoživotní dílo byl oceněn Zlatým medvědem na MFF v Berlíně 1995. Kromě svých film. aktivit podniká v kosmetickém průmyslu (iniciály svého jména propůjčil pánskému parfému AD) a obchoduje s módní konfekcí. V roce 1992 navštívil Bratislavu a Prahu, kde se zúčastnil plesu v Opeře. V červnu 1999 se zúčastnil s režisérem Patricem Lecontem v Praze české premiéry filmu Poloviční šance. 1964-1969 měl za manželku herečku a režisérku Nathalii Delonovou a jejich jediný syn Anthony Delon se rovněž věnuje herectví. Od poč. 90. let je ženatý s někdejší holandskou královnou krásy a fotomodelkou Rosalií van Brevenovou, která ho opustila v roce 2003, od té doby žije sám na svých pozemcích u ženevského jezera ve Francii.
I kdyby umělecká dráha Alaina Delona už dnes byla skutečně uzavřena, jeho úspěch rozhodně nebyl náhodný a jeho umělecký potenciál dodnes nevyprchal.


Filmové role

2012
Final Cut – Dámy a pánové – a.z.
S novym godom, mamy!

2010
Un mari de trop (TV film)

2007
Asterix a olympijské hry

2005
Le Lion / Lev(TV)

2003
Frank Riva (TV Serie)
Le Lion (TV Serie)

2002
Enfin pris?

2001
Fabio Montale (TV Serie)

2000
Les Acteurs

1999
Luchino Visconti

1998
Poloviční šance / Une chance sur deux

1997
Cannes (TV Serie)
Le Jour et la nuit

1996
Belmondo, le magnifique (TV)

1995
Les Cent et une nuits de Simon Cinéma

1994
L´Ours en peluche

1993
Un crime

1992
Návrat Casanovy / Le Retour de Casanova

1990
Vražedný tanec / Dancing Machine
Nouvelle vague

1988
Nebuďte policajta / Ne réveillez pas un flic qui dort
Cinéma (TV Serie)

1986
Le Passage

1985
Slovo policajta / Parole de flic

1984
Notre histoire
Swannova láska / Un amour de Swann

1983
Bojovník / Le Battant

1982
Le Choc

1981
Pour la peau d’un flic

1980
Teherán 43 / Tegeran-43
Tři muži na zabití / Trois hommes a abattre

1979
Le Toubib
Concorde: Airport ’79

1978
Attention, les enfants regardent

1977
Smrt darebáka / Mort d’un pourri
L´Homme pressé
Le Gang

1976
Armaguedon
Bumerang / Comme un boomerang
Monsieur Klein

1975
Povídka o policajtovi / Flic Story

1974
Borsalino a spol. / Borsalino & Co.
Le Gitan
Zorro / Zorro
Les Seins de glace

1973
Les Granges brulées
La Race des seigneurs
Traitement de choc
Dva muži ve městě / Deux hommes dans la ville
Tony Arzenta
Škorpión / Scorpio

1972
La Prima notte di quiete
The Assassination of Trotsky
Policajt / Un flic

1971
Doucement les basses
Byl jednou jeden polda / Il était une fois un flic
Rudé slunce / Soleil rouge
La Veuve Couderc
Fantasia chez les ploucs

1970
Rudý kruh / Le Cercle rouge
Borsalino

1969
Madly
Sicilský klan / Le Clan des Siciliens
Jeff
La Piscine

1968
Girl on a Motorcycle
Adieu l’ami
Tre passi nel delirio

1967
Diaboliquement vôtre
Samuraj / Le Samourai
Dobrodruzi / Les Aventuriers

1966
Paris brule-t-il?
Texas Across the River
Lost Command

1965
The Car That Became a Star
Once a Thief

1964
Filmmaking On the Riviera
The Yellow Rolls-Royce
Les Félins
L´Insoumis
Černý tulipán / La Tulipe noire

1963
L´Amour a la mer
Carambolages
Gepard / Il Gattopardo
Melodie podzemí / Mélodie en sous-sol

1962
Le Diable et les dix commandements
L´Eclisse
Le Chien (TV)

1961
Amours célebres

1960
Che gioia vivere
Rocco a jeho bratři / Rocco e i suoi fratelli
Plein soleil

1959
Le Chemin des écoliers
Faibles femmes

1958
Christine
Sois belle et tais-toi

1957
Quand la femme s’en mele


Divadelní role

1961
Dommage que’lle soit une putain (od Johna Forda)

1968
Les yeux creves (od Jeana Caua)

1996
Variations enigmatiques (od Erica Emmanuela Schmitta)

1998
Variations enigmatiques (od Erica Emmanuela Schmitta)


Produkce

1993
Zločin / Un crime

1992
Návrat Casanovy / Le Retour de Casanova

1990
Vražedný tanec / Dancing Machine

1986
Le Passage

1983
Le Jeune marié
Bojovník / Le Battant

1980
Tři muži na zabití / Trois hommes a abattre

1979
Le Toubib

1977
Smrt darebáka / Mort d’un pourri
L´Homme pressé

1976
Monsieur Klein

1975
Povídka o policajtovi / Flic Story

1974
Borsalino a spol. / Borsalino & Co.
Le Gitan

1973
Dva muži ve městě / Deux hommes dans la ville

1970
Borsalino

1969
Madly

1964
L´Insoumis


Scénáře

1993
Zločin / Un crime

1990
Vražedný tanec / Dancing Machine

1988
Nebuďte policajta / Ne réveillez pas un flic qui dort

1986
Le Passage

1985
Slovo policajta / Parole de flic (adaptace)

1983
Bojovník / Le Battant

1982
Le Choc

1981
Pour la peau d’un flic

1980
Tři muži na zabití / Trois hommes a abattre

1976
Bumerang / Comme un boomerang


Režie

1983
Bojovník / Le Battant

1981
Pour la peau d’un flic


Filmová hudba

1997
On connaît la chanson (zpěv)

1985
Slovo policajta / Parole de flic (zpěv-úvodní píseň)





Share this Post