Alain Resnais
Jeho tvorba patří bez větších pochyb mezi klasiku. Už film Hirošima, má láska (1959) vzbudil zasloužený ohlas neotřelým vyprávěním milostného příběhu na pozadí „jednoho z nejhorších zločinů lidstva“, a řekl-li Godard, že prvotním úkolem filmové montáže je „přiblížit k sobě věci, které se k tomu nezdály určeny“, pak Alain Resnais už mnohem dříve předvedl ohromující a těžko překonatelný způsob, jak to udělat.
Resnaisovým nesmrtelným dílem už navždy zůstane uhrančivá, tajemná, horečnatá a neuchopitelná „barokní freska“ Loni v Marienbadu (1961), zcela nepolitický (a z tohoto ohledu z Resnaisovy tvorby až do 80. let vybočující) snímek, vítězný film benátského festivalu roku 1961. Jeho východisko je však stejné jako u Hirošimy, mé lásky, jen s prohozenými rolemi muže a ženy; on s sebou přináší minulost, na niž si ona nemůže nebo nechce vzpomenout – i tady je ve hře láska stejně jako smrt.
Milostná zápletka je obsažena i ve zdánlivě ryze politickém snímku Válka skončila (1966), o španělském odbojáři ve francouzském exilu. Proti ocenění filmu Válka skončila na karlovarském festivalu bývalí soudruzi úspěšně intervenovali, tato epizoda však nemohla ohrozit historické ohodnocení filmu jako dalšího dokladu Resnaisova jedinečného umění skloubit politiku s láskou a erotikou, minulost s přítomností.
Politizující rozměr má i jinak výrazně psychologický snímek Prozřetelnost z roku 1977 – ve svém odlehlém sídle Providence se stárnoucí spisovatel pokouší dát dohromady nitky svého románu. Čím déle trvá noc a stoupá hladina alkoholu v krvi, tím více se mu postavy vymykají z rukou a objevují se na nepřípadných místech a v nevhodných situacích. Spisovatel Langham (sir John Gielgud) do nich promítá své nejosobnější pocity: hrůzu z organizovaného teroru diktatur stejně jako z vlastního fyzického úpadku, pocit viny vůči své ženě, která spáchala sebevraždu, špatné svědomí spojené s averzí vůči svému vlastnímu synovi (Claud) a spiklenecké sympatie k nevlastnímu (Kevin). Soukromí je neoddělitelné od politiky: vlastní syn je ztělesněním sebejistého pravicového liberála, „bastard“ Kevin je zase dítětem „Vlasů“ a levicových protestních hnutí, jejich otec je pak jedním z oněch „salónních bolševiků“, kteří z bezpečné distance snili dlouhý revoluční sen a nechtějí z něj být na stará kolena rušeni. Po noci, v níž zbytek logiky románu rozloží zbytečná, ale neodehnatelná postava fotbalisty v trenýrkách a kdy už není jasné, zda všudypřítomné hřmění vychází z autorova žaludku či z otřesů doby a universa, přijde ráno, projasnění, smíření a skládání účtů. Filosofický traktát, dotýkající se nejvážnějších věcí s fascinujícím mistrovstvím výrazu a s vydatnou dávkou humoru, získal Césara za nejlepší film roku – ocenění, které Alain Resnais jako dosud jediný filmař obdržel celkem třikrát (1977 – Prozřetelnost, 1993 – Smoking, no smoking, 1997 – Stará známá písnička).
Zcela vybočující z dosavadní Resnaisovy tvorby pak je snímek Život je román z roku 1983 – extrémní vybočení Resnaisovy tvorby, barokní film, jehož ironický chlad je způsoben šílenou „sázkou“, totiž: včlenit do jediného filmu naprosto nesourodé, necelé, protichůdné prvky – a postavit si přitom do cesty tolik překážek, kolik jen možno. Divák se neustále ocitá v jiném filmu (Resnais chtěl, aby určité scény vypadaly, že nejsou od něj), v hudbě, architektuře, montáži záběrů následuje jeden rozpor za druhým. Perfekcionista Resnais, známý jindy svou schopností dosáhnout dokonalé souhry svých spolupracovníků, tentokrát od počátku zajistil, aby se nikdo z nich neseznámil s prací toho druhého – až do začátku natáčení.
Milovat, pít a zpívat
2012
Ještě jste nic neviděli
2009
Divoká tráva
2006
Zbloudilá srdce
2003
Na ústa ne
1997
Stará známá písnička
1993
Smoking/No Smoking
1991
Contre l’oubli
1989
Chci domů
1986
Mélo
1984
Láska až za hrob
1983
Život je román
1980
Můj strýček z Ameriky
1977
Prozřetelnost
1974
Stavisky
1973
L’An 01
1968
Miluji tě, miluji tě
1966
Válka skončila
1963
Muriel neboli v čase návratu
1961
Loni v Marienbadu
1959
Hirošima, má láska
1947
La Bague
Le Lait Nestlé
1946
Ouvert pour cause d’inventaire
Schéma d’une identification
Milovat, pít a zpívat
2012
Ještě jste nic neviděli
2009
Divoká tráva
1968
Miluji tě, miluji tě
La Pointe Courte
Znamení lva
1942
Návštěva z temnot