Kultovní Citröeny ve francouzských filmech
Asi nejznámějším automobilem na světě se stal v roce 1967 bílý Citröen DS 19 – filmaři ho použili jako auto slavného padoucha Fantomase ze stejnojmenného filmu. Ve třetím dílu mu přidali křídla a turbíny, takže Fantomas svým pronásledovatelům pouhým posunutím páčky lehce odletěl do dáli, a hlavně do výšky. Nutno uznat, že když se v roce 1955 tento automobil poprvé objevil na veřejnosti, stala se z něj už tehdy senzace číslo jedna. Odvážně navržený aerodynamický tvar modelu DS měl na svědomí designér Flaminio Bertoni a celkem se ho v letech 1955 až 1975 vyrobilo téměř půldruhého milionu kusů. Snad v každém francouzském filmu od roku 1955 se tento model objevil, ať už ve vedlejší, nebo „hlavní“ roli, jako v případě filmu Fantomas kontra Scotland Yard. Později byl k vidění i jeho následovník, DS 21 – například ve verzi sanitky s ním jezdil Jean-Paul Belmondo ve filmu Veselé Velikonoce.
Dalším kultovním Citröenem, byl poválečný model z roku 1948, CV2, lidově řečená „kachna“. Tento vůz vznikl z potřeby vyrobit lidový vůz na francouzský venkov a jeho hrbolaté cesty. Konstruktér André Lefebvre vůz vybavil na tu dobu ne moc běžnými technologiemi: předním pohonem, vysokozdvihovým pružným pérováním, dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem… CV2 uspěl více než dobře – důkazem toho je, že se vyráběl nepřetržitě od roku 1948 až do roku 1990, a počet vyrobených kusů přesáhl 3 800 000 (spočteno s verzemi dodávek přes pět milionů kusů). Jako lidové vozítko byl také často obsazován do francouzských komedií, a asi největší reklamu mu udělal věhlasný Louis de Funés, když do něj nasedl v prvním z filmů série o četnících ze Saint Tropez. Citröen ovšem řídila bláznivá jeptiška, a nebýt skutečné odolnosti vozu, mohlo to s hlavním hrdinou dopadnout všelijak. CV2 ale řídil i například James Bond.
Třetím hodně známým vozem je kupodivu Citröen ve verzi dodávky – model HY. První sériově vyráběný „furgon“ s předním pohonem byl poprvé představen světu v roce 1947. Vyráběl se až do roku 1981, to jest celých 34 let a vyrobilo se ho bezmála půl milionu kusů. Tento model byl hojně využíván filmaři hlavně jako pancéřovaný vůz převážející peníze, o které měli samozřejmě zájem kriminálníci z různých odvětví francouzského podsvětí. Pamatovat si ho můžeme například z filmu Fantomas se zlobí, kde v něm operovala skupina únosců profesora Lefebvra.
Velice pěkná stránka o Citröenech (i v češtině) včetně fotek, popisu a 3D zobrazení je na této adrese: https://www.citroenorigins.cz/cs