Podzemka (Subway)
Fantaskní příběh plný dobrodružství, akce, romantiky a trochy kriminálního nádechu je druhým celovečerním filmem režiséra Luca Bessona. Přitom počátky scénáře už byly napsány v první polovině 80. let, když pracoval se scénáristou Pierre Jolivetem. Po natočení svého krátkého filmu L’Avant-dernier (Předposlední, 1981) Luc Besson přepracoval scénář pro nový film s Pierrem Jolivetem a oslovil producenty. Jeho prvním celovečerním filmem byl Le Dernier Combat (Poslední boj, 1983). Film byl promítán před některými manažery Gaumont, a generální ředitel studia Daniel Toscan du Plantier se zeptal, co Besson plánuje dále. Ten mu krátce řekl o Podzemce. Plantier okamžitě souhlasil a chtěl, aby Gaumont produkoval tento snímek. Po napsání několika verzí scénáře ale nebyl Luc Besson stále spokojen. Na radu Alexandra Arcadyho ji přepsal s pomocí Alaina Le Henryho. Další dva spoluscénáristé Marc Perrier a Sophie Schmitová jsou také v titulcích za jejich podíl. Poslední jmenovaná, která byla jeden čas režisérovou přítelkyní, zde působí i jako střihač.
Pro hlavní ženskou roli zvažoval Luc Besson tehdy velmi populární britskou herečku Charlotte Rampling. Herečka ale trvala na tom, aby hudbu složil její tehdejší přítel Jean-Michel Jarre. Luc Besson trval na tom, že skladatelem bude jeho přítel Éric Serra, takže z angažmá Ramplingové sešlo a režisér nabídl roli Isabelle Adjani, pro kterou právě režíroval videoklip k Pull marine. Okouzlena scénářem francouzská herečka velmi rychle kývla.
Na samém začátku vývoje filmu Luc Besson zvažoval pro hlavní mužskou roli Françoise Cluzeta, ale Gaumont ho neshledal dostatečně známým. Protože mužská role byla inspirována zpěvákem skupiny The Police Stingem, kamarád Bessonovi poradil, aby ho oslovil. Poté, co Sting shlédl Bessonův Poslední boj, byl nadšený a roli přijmul. Stingova účast však kolidovala s natáčením kvůli datům jeho světového turné. Luc Besson se znovu chtěl vrátil k Françoise Cluzetovi, s nímž Isabelle Adjani natočila snímek L‘ Été Murderer (1983). Ale vzhledem k neotřelému stylu filmu herečka navrhla najmout nějakého neznámého herce. Prostřednictvím agenta Isabelle Adjani se Luc Besson setkal s Christophem Lambertem. Širší veřejnosti zatím neznámý francouzsko-americký herec právě dokončil natáčení Legendy o Tarzanovi, které mělo přijít do kin. Herec a Luc Besson si padli velmi rychle do oka a podepsali smlouvu. Role komisaře Gesberga byla nabídnuta Michelu Galabru, s nímž se Luc Besson setkal na natáčení jednoho z dílů Bažantů (1981), kde byl asistentem režie. Pokud jde o Jean-Pierre Bacriho, Luc Besson se s ním setkal při natáčení filmu Le Grand Carnaval (1983) Alexandra Arcadyho. Role Bruslaře byla původně plánována pro Richarda Anconinu, ale o několik let později, když se film blížil k realizaci, herec zjistil, že role je příliš malá. Nakonec to byl Jean-Hugues Anglade, kdo roli převzal. Pro roli Bubeníka Luc Bessona okamžitě napadl Jean Reno, který hrál v jeho krátkém filmu Předposlední i v Posledním boji. Režisér poté nabídl roli basisty svému příteli a budoucímu oblíbenému skladateli Ericu Serrovi a roli zpěváka Arthuru Simmsovi (seznámili se také při natáčení Grand Carnaval. Do role manžela Hélény Luc Besson obsadil Constantina Alexandrova, obchodníka ruského původu, který částečně financoval jeho první film.
Úvodní sekvence filmu, automobilová honička, je poctou filmu Francouzská spojka z roku 1971. Závěr filmu pak volně vychází z filmu U konce s dechem z roku 1960.
Sám režisér se krátce objeví v roli strojvedoucího vlaku, okradeného Richardem Bohringerem. Podzemka je jedním z prvních francouzských filmů, které používají Steadicam. Tým vedený Laurentem Cazalou také používá nové techniky snímání obrazu. Například motokára byla použita k natáčení záběrů na kolečkových bruslích nebo pronásledování v metru.
Hudbu k filmu složil Éric Serra, který se podílel i na melodiích ke krátkému filmu Předposlední a snímku Poslední boj. Serra dostal nakonec velkou cenu za nejlepší filmovou hudbu v roce 1985 a byl nominován na Césara za nejlepší původní hudbu.
Scénář: Luc Besson, Pierre Jolivet, Alain Le Henry, Marc Perrier, Sophie Schmit
Kamera: Carlo Varini
Hudba: Éric Serra
Produkční společnost: Les Films du Loup, TSF Production, Gaumont, TF1
Christopher Lambert, Isabelle Adjani
Constantin Alexandrov, Isabelle Adjani
Christopher Lambert, Jean-Hugues Anglade
Christopher Lambert, Richard Bohringer
Pierre-Ange Le Pogam, Christopher Lambert
Isabelle Adjani, Christopher Lambert, Jean Reno