Rád jsem „ve stínu“, říká kaskadér Vérité

/ 15 června, 2024

Daniel Vérité byl v březnu 2005 (kdy se uskutečnil tento rozhovor) už tři roky v důchodu a předtím 37 let pracoval jako filmový kaskadér. Objevil se v nesčetných filmech, pod vedením několika skvělých režisérů, nechce ale vyzdvihovat ani jednoho, ani druhého a podává věcné a srozumitelné argumenty, a popis této vzrušující profese.
Budu mluvit jen o prvním filmu, o tom, který rozhodl o mé kariéře. Bylo mi asi tak 25 let, když jsem vystudoval průmyslový design se specializací na kovové konstrukce, ale nikdy jsem nesnil o tom, že se pustím do kaskadérské práce ve velkofilmech. Byly to moje dovednosti amatérského gymnasty, které mě šťastnou náhodou přivedly k tomu, že jsem byl jednou požádán, abych zastupoval anglického herce Alana Batese ve filmu Philippa de Brocy s názvem Srdcový král (Le Roi de Coeur). Musel jsem udělat „slunce“ jako na hrazdě 6 metrů vysoko na ručičce slunečních hodin, vše bez triků! Ta ručička se mi zdála chatrná a řekl jsem to… Díky svým znalostem ze studií jsem se postaral o zajištění instalace a scéna se mohla natočit, čímž jsem si vysloužil uznání v branži a nové kontakty. A bylo to, tím to celé začalo…
Možná vás zklamu, ale kaskadéři na plátně, v divadle nebo v televizi jsou vlastně zaměstnanci jako každý jiný, od kterých se požaduje, aby dělali velmi přesně definovanou práci a co nejméně riskovali. Nemají nic společného s odvážlivci, kteří křižují zemi po silnicích, aby vystupovali ve všech druzích senzačních show!
V této práci musíte „fyzicky vydržet“, takže nesmíte dělat chyby, jinak budete odvoláni. Poskytujeme služby na vyžádání a náš status je „být vždy po ruce“. Lepší je uspět napoprvé, bez škrábance, v dokonalém souladu se scénářem a ve vynikajících podmínkách pro natáčení. U velkofilmů téměř nikdy nedochází k nehodám, jsou dodržována všechna opatření. Ve skutečnosti existuje více rizik při malých produkcích, kde mohou mít drobné chyby vážné následky.
Kaskadérský kousek lze rozdělit na dvě, tři nebo čtyři části a poté sestavit během střihu, což umožní herce vizuálně začlenit. V kung-fu filmech jsou například postavy zavěšeny na lanech, které jim umožňují létat nebo se vznášet do vzduchu jako vystřelené šípy. Pak následuje spousta střihové práce a v postprodukci se všechna lana zaretušují.
Kaskadér není herec, on ho pouze nahrazuje a to tak, že nesmí být vidět. Jsme technici, kteří nejsou hvězdy showbussinesu – pokud chcete být v médiích, musíte být hercem. Držím se této pozice „ve stínu“, která mému stylu práce velmi vyhovuje.
Tato práce je opravdu mimořádná, když jsem zjistil, co všechno obnáší, bylo to pro mě skutečné „zjevení“. Žádné dva výhonky rostliny nejsou stejné, a stejně tak žádné kaskadérské kousky nejsou stejné. Máme možnost cestovat kamkoli na světě, a být v situacích, které obyčejný turista nikdy nezažije: viset pod helikoptérou, chodit na křídlech letadla nebo na střeše vlaku, sjíždět z kopce na ledovci!
Mladému člověku, který by dnes chtěl začít s prací kaskadéra, bych řekl, že neexistuje žádné skutečné školicí středisko, pouze nějaké velmi drahé školy, o kterých nevím, jaký mají smysl. Samozřejmě potřebujete velmi dobré fyzické základy nebo být třeba velmi dobrým řidičem motocyklu nebo auta, horolezcem, jezdcem na koni, provozovatelem bojových umění a tak dále. Vášeň, všestrannost a vytrvalost jsou klíčové vlastnosti pro úspěch v této profesi. Pak pochopíte, že mou vášní je technika a profesionalita a ne velkolepé výkony.

Zdroj: action-cascade.com/daniel-verite/

Share this Post