Vystřižené scény z filmu Policajt nebo rošťák
Hledání vystřižených scén z filmů je vždy velmi obtížné. Velmi často byly materiály s těmito vystřiženými scénami po sestříhání zničeny. To platí zejména pro filmy, v nichž hraje Jean-Paul Belmondo. Stopy po nich však někdy zůstávají. Například je známo, že existuje alternativní konec filmu Philippe Labra Dědic (L’Héritier), i když tato scéna zmizela a nemluví se o ní. Také je známo, že existuje vymazaná scéna z filmu Muž z Acapulca (Le Magnifique) s Belmondem v roli Boba Saint-Clara.
Před nedávnem však byly objeveny dvě vymazané scény z finálního sestřihu filmu Policajt nebo rošťák (Flic ou voyou), který v roce 1978 režíroval Georges Lautner. Jednou z vystřižených je akční scéna, která se odehrává v kempu, kde si komisař Borowitz postavil stan.
Další scéna se objevila v reportáži, kterou o natáčení filmu natočil štáb FR3 Côte d’Azur. Tato scéna se odehrávala na vrakovišti. V reportáži je vidět komisař Borowitz, jak přijíždí na vrakoviště, a na konci reportáže je vidět výbuch auta.
Dnes bohužel nelze zjistit, proč byly tyto dvě scény vystřiženy. Ale vzhledem k tomu, že film má již poměrně hutný scénář, je jisté, že přidání těchto scén by možná zpomalilo tempo snímku nebo narušilo jeho ucelenou strukturu.
Je zajímavé, že Georges Lautner a Jean-Paul Belmondo se před rokem 1978 a projektem Policajt nebo rošťák nikdy nesetkali. Nakonec spolu natočili pět filmů. V rozhovoru pro Studio Ciné Live Belmondo řekl: „Scénář k filmu Policajt nebo rošťák jsem dostal od producenta Alaina Poirého (…). Viděl jsem všechny filmy Georgese Lautnera a chtěl jsem s ním točit. Od prvního setkání nám to klapalo. Naše přátelství začalo současně s uměleckou spoluprací. Hned jsem věděl, že je to režisér, který si s herci rozumí a umí s nimi mluvit. Rád improvizoval, což se mi líbilo.“ O autorovi dialogů k filmu Michelu Audiardovi Belmondo prohlásil: „Většinou jsme si povídali všichni tři a pak Georges Lautner a Michel Audiard začali psát společně. Během natáčení často něco měnili.“
V jednom okamžiku se ve filmu Policajt nebo rošťák promítá film. Byl to Lautnerův film Pas de problème! natočený o tři roky dříve a pro tuto příležitost přejmenovaný na Le Terminus des prétentieux, jinými slovy název původně určený pro Povedení strejcové (Les Tontons flingueurs), klasický film dvojice Lautner – Audiard. Claude Brosset navíc hraje roli Korsičana, mafiána jménem Achille Volfoni – stejné jméno, které ve snímku Povedení strejcové používaly postavy ztvárněné Bernardem Blierem a Jeanem Lefebvrem. A konečně, ve filmu Policajt nebo rošťák hraje vynikající Venantino Venantini, který hrál laskavého zabijáka Pascala ve filmu Povedení strejcové!
Policajt nebo rošťák také obsahuje několik chyb – anachronismy, nelogičnosti, chyby v návaznosti, špatné souvislosti. Například v noci, kdy se Achille Volfoni (Claude Brosset) a Charlotte (Julie Jézéquel) znovu setkají, leží u silnice sníh. A to navzdory tomu, že na žádném jiném místě ve filmu sníh není vidět. Ani jediná sněhová vločka. Na začátku filmu vystupují tři chuligáni z Renaultu 16 s malým znáčkem na kapotě (je to model před rokem 1972). Když však Belmondo na auto střílí, má mnohem větší znak (model pochází z doby po roce 1972).
To vše samozřejmě nebránilo tomu, aby se Policajt nebo rošťák stal obrovským hitem a zásadním filmem ve filmografii Jean-Paul Belmonda a dua Lautner – Audiard.
Zdroj: https://lenouveaucinephile.blogspot.com/