Maria Schneider
Narodila se jako Maria Helene Schneider v Paříži Marii-Christine Schneiderové, modelce rumunského původu, a herci Danieli Gélinovi, který se s její matkou poté rozešel a Marie ho znovu viděla až v šestnácti letech.
Marii Schneiderovou v dětství zanedbávala její matka, která vedla bohémský život a na dva roky ji svěřila chůvě. V deseti letech se vrátila k matce, poté v patnácti opustila rodinný dům. Několik let žila se svým strýcem z matčiny strany, francouzským psychoanalytikem Michelem Schneiderem. Poté, co ukončila školní docházku, začala hrát v divadle, živila se ilustracemi jídelních lístků v restauracích, byla juniorskou modelkou předvádějící džíny. Její život se změnil, když si ji vzala pod svá křídla Brigitte Bardot v roce 1969, během natáčení filmu Ženy Jeana Aurela, kde dělala statistku. Svou první filmovou roli měla tak až ve filmu Vánoční strom Terence Younga, okamžitě následovanou snímkem Madly, kam ji prosadil Alain Delon.
Marii Schneiderovou poté oslovil Bernardo Bertolucci, který připravoval film Poslední tango v Paříži, a nabídl jí roli Jeanne. Herečce bylo během natáčení, které se z větší části odehrává v bytě poblíž mostu Bir-Hakeim v Paříži, pouhých 19 let. Příběh vypráví o tělesné vášni mezi sebevražedným čtyřicátníkem (hraje ho Marlon Brando), který právě přišel o manželku, a mladou dívkou, která vypadá jako puberťačka. Během 80.let Maria Schneider spolupracuje s dalšími slavnými partnery jako Gérard Depardieu ve Violantě Daniela Schmida nebo Jack Nicholson v Profese: Reportér Michelangela Antonioniho. Zde hraje jednu ze svých nejlepších rolí a ztělesňuje v kontrastu pirandelským reportérem v podání Nicholsona, nespoutané a živé mládí.
Luis Buñuel, který si ji vybral do hlavní role ve filmu Tajemný předmět touhy poté, co viděl Poslední tango v Paříži, po několika dnech natáčení ukončil spolupráci a shledal ji nepřesvědčivou. Ona sama později připsala své propuštění producentovi Serge Silbermanovi, který s ní nebyl ochoten spolupracovat.
V roce 1978, při natáčení filmu Caligula produkovaného Bobem Guccioneem, byla vyloučena ze souboru pro odmítnutí dělat nahé scény. Kvůli osobním problémům (včetně depresí) si na chvíli odpočinula od filmového světa a věnovala se svému americkému příteli v psychiatrické léčebně. Téhož roku ještě odjela dobít baterky do Švédska.
V roce 1980 jí její interpretace prostitutky v La Dérobade od Daniela Duvala vynesla nominaci na Césara za nejlepší herečku ve vedlejší roli. V roce 1981 ji Jacques Rivette požádal pro svůj film Kolotoč, aby si sama vybrala herce, se kterými bude pracovat, včetně warholské ikony Joe Dallesandra.
Během osmdesátých let jsou její role ve filmech méně početné, proto dává přednost televizi. Svou poslední roli na plátně měla ve filmu Klientka od Josiane Balasko.
Zemřela v únoru 2011 ve věku pouhých 58 let v lékařském centru Jeanne-Garnier na rakovinu. Brigitte Bardot jí vzdala hold v textu přečteném Alainem Delonem během obřadu v kostele Saint-Roch v Paříži.
Klientka
2007
La clef
Život umělce
2006
Quale amore
2004
Au large de Bad Ragaz
2002
La Repentie
2000
Herci
1998
Something to Believe In
1996
Jana Eyrová
1992
Au pays des Juliets
Noci šelem
1991
La Condanna
Écrans de sable
1989
Bunkr hotelu Palace
1987
Résidence surveillée
1984
Yoroppa tokkyu
1983
Balles perdues
1982
Cercasi Gesù
1981
Merry-Go-Round
Píseň nemilovaného
Sezona mira u Parizu
1980
Haine
Mama Dracula
Weiße Reise
1979
La Dérobade
Een Vrouw als Eva
1978
Io sono mia
Violanta
1975
Opatrovnice dětí
Povolání: Reportér
1973
Cari genitori
Reigen
1972
Hellé
Poslední tango v Paříži
Stará panna
What a Flash!
1971
Les Jambes en l’air
1969
Madly
Vánoční stromek
Ženy