Morricone vs. Fišer

/ 31 července, 2023

Kdo by neznal slavnou melodii Chi Mai Ennio Morriconeho – zazněla v kultovním filmu Profesionál s Jean-Paul Belmondem, a povýšila už tak skvělé filmové dílo na ještě vyšší uměleckou úroveň. Ostatně na to jsme u Morriconeho zvyklí – jeho hudební a skladatelský cit vynikne zejména při jeho filmové hudbě. Málokdo ovšem ví, že melodie Chi Mai vznikla již deset let předtím, než byla použita pro Lautnerův snímek – bylo to pro jugoslávsko-italský film Maddalena (1971), pojednávající o vztahu Ježíše a Máří Magdaleny, přenesený do dnešní doby.
Ve stejnou dobu vzniká za železnou oponou, v tehdejším Československu, film Václava Matějky Návraty (1972), zkoumající život dvou rozvedených manželů třicátníků, kteří znovu hledají své místo na slunci. Hudbu k tomuto filmu píše hudební skladatel Luboš Fišer, patřící spolu se Zdeňkem Liškou k absolutní špičce našich komponistů filmové muziky (jeho nápadité kompozice mimo jiné ozdobily dvě kultovní komedie Oldřicha Lipského – Adéla ještě nevečeřela a Tajemství hradu v Karpatech). Fišerem použité motivy spolu se smyčcovým orchestrem jsou až neuvěřitelně podobné s Morriconeho kompozicí, jako by je nepsali dva různí lidé, ale jen jeden. Samozřejmě víme, že ani jeden z obou skladatelů od toho druhého „neopisoval“, navíc díla vznikla téměř současně, a také v době, kdy tyto hudební postupy byly docela v módě. Každopádně nás může těšit, že i v naší zemi se rodí hudební velikáni nejen té klasické, ale i současné hudby (v tomto případě filmové). Více o Luboši Fišerovi najdete třeba na české Wikipedii.

Share this Post