Diskuzní fórum

Please or Registrovat to create posts and topics.

Morricone vs. Fišer

[audiotrack title="Návraty" songwriter="Luboš Fišer" mp3="https://francouzskyfilm.cz/wp-content/uploads/2023/07/lf-navraty.mp3"]
[audiotrack title="Chi Mai" songwriter="Ennio Morricone" mp3="https://francouzskyfilm.cz/wp-content/uploads/2022/10/chi-mai.mp3"]
Kdo by neznal slavnou melodii Chi Mai Ennio Morriconeho - zazněla v kultovním filmu Profesionál s Jean-Paul Belmondem, a povýšila už tak skvělé filmové dílo na ještě vyšší uměleckou úroveň. Ostatně na to jsme u Morriconeho zvyklí - jeho hudební a skladatelský cit vynikne zejména při jeho filmové hudbě. Málokdo ovšem ví, že melodie Chi Mai vznikla již deset let předtím, než byla použita pro Lautnerův snímek - bylo to pro jugoslávsko-italský film Maddalena (1971), pojednávající o vztahu Ježíše a Máří Magdaleny, přenesený do dnešní doby.
Ve stejnou dobu vzniká za železnou oponou, v tehdejším Československu, film Václava Matějky Návraty (1972), zkoumající život dvou rozvedených manželů třicátníků, kteří znovu hledají své místo na slunci. Hudbu k tomuto filmu píše hudební skladatel Luboš Fišer, patřící spolu se Zdeňkem Liškou k absolutní špičce našich komponistů filmové hudby. Fišerem použité motivy spolu se smyčcovým orchestrem jsou až neuvěřitelně podobné s Morriconeho kompozicí, jako by je nepsali dva různí lidé, ale jen jeden. Samozřejmě víme, že ani jeden z obou skladatelů od toho druhého "neopisoval", navíc díla vznikla téměř současně, a navíc v době, kdy tyto hudební postupy byly docela v módě. Nicméně, nás může těšit, že i v naší zemi se rodí hudební velikáni nejen té klasické, ale i současné hudby (v tomto případě filmové). Více o Luboši Fišerovi najdete třeba na české Wikipedii.